facebook instagram youtube

Dol. Roztoki – Dol. Pięciu Stawów Polskich – Świstówka – Morskie Oko

Dol. Roztoki – Dol. Pięciu Stawów Polskich – Świstówka – Morskie Oko, czas przejścia ok. 8 - 9h

Wycieczka całodniowa, dosyć trudna, różnica wysokości ok. 800 m. Wycieczka w okolicę prawdziwie wysokogórską, powyżej górnej granicy lasu. Zwiedzanie doliny, w której znajdują się najpiękniejsze jeziora polodowcowe, a także największy w Tatrach wodospad - Siklawa. Zimą trudno, niekiedy niebezpiecznie (lawiny, oblodzenie!). Droga bywa zamykana przez TOPR.

Dojazd samochodem lub autobusem do Polany Palenicy Białczańskiej, następnie dojście asfaltową drogą do Wodogrzmotów Mickiewicza. Za mostkiem schodzimy z szosy w prawo i za znakami zielonymi początkowo po południowym, a następnie północnym brzegu potoku Roztoka podchodzimy ku górze. Z prawej strony pocięty żlebami (zimą groźne lawiny!) stok Wołoszyna, z lewej - Czuba. W lesie widać liczne limby, na stokach Czuby także modrzewie. Uwaga! - wiosną i jesienią można tu spotkać niedźwiedzia!

Mijamy polanę, zwaną Nowa Roztoka i niebawem wychodzimy ponad górną granicę lasu, tutaj schodzącą szczególnie nisko z powodu niszczącej działalności lawin. Ścieżka przeciska się przez gęstą kosodrzewinę, dochodząc do podnóża Świstówki. Z prawej - widać żleb, opadający ze słynnej z pięknych widoków przełęczy Krzyżne, a przed nami próg Doliny Pięciu Stawów Polskich. W lewo odchodzi skrót, stromo wyprowadzający prosto do schroniska nad Przednim Stawem (znaki czarne, 30 minut, zimą dość niebezpiecznie z powodu oblodzenia). My jednak idziemy ścieżką w lewo skos, w stronę największego w Tatrach wodospadu, nazywanego Wielką Siklawą (siklawa to w gwarze góralskiej wodospad).

Potok Roztoka wypływa z Wielkiego Stawu Polskiego, i w tym miejscu spada z liczącego 70 m progu. Malowniczy widok, szczególnie w słoneczny dzień! Ścieżka obchodzi wodospad z lewej strony (uwaga na oblodzenia gładkich skał!) i niebawem dochodzi do schroniska (1672 m n.p.m). Zostało ono zbudowane w 1953 r. w stylu neozakopiańskim, wg projektu zespołu kierowanego przez Michała Górskiego. Stoi nad Przednim Stawem Polskim, ma ok. 100 miejsc, jadalnię i narciarnię, a prowadzi je od lat góralska rodzina Krzeptowskich.

Dolina, położona w całości ponad górną granicą lasu, sprawia najbardziej majestatyczne wrażenie zimą. Jest też wówczas często terenem uprawiania narciarstwa wysokogórskiego. Stawów jest w rzeczywistości więcej niż pięć, a najwyższe z nich - Zadni Staw - leży na wysokości 1890 m n.p.m., czyli tylko 5 m niżej niż szczyt Giewontu. Z doliny rozciąga się piękny widok m.in. na Opalony, Miedziane i Kozi Wierch.

Po odpoczynku w schronisku kierując się w lewo mijamy Przedni Staw i podążając za niebieskimi znakami zaczynamy podchodzić pod górę. Lewa strona szlaku jest nieosłonięta, a jej zbocze prowadzi 300-metrową ścianą na dno Dol. Roztoki – bardzo ładne widoki!

Nazwa Świstówka (1855m n.p.m.) tłumaczona jest m.in. tym, że zwykle wieje tu wiatr. Widok ze Świstówki jest niezapomniany, z jednej strony widać jak na dłoni Dolinę Pięciu Stawów Polskich i Roztoki, a z drugiej panoramę najwyższych szczytów tatrzańskich.

Ze Świstówki schodzimy kamiennym chodnikiem w dół, do kotła wypełnionego skalnym rumowiskiem, skąd znów pod górkę wiedzie szlak na Wolarnię. Z Wolarni rozciąga się unikalny widok na otoczenie Morskiego Oka i Czarnego Stawu pod Rysami. Z Wolarni w dół, szlakiem przez las, dochodzimy do Dol. Rybiego Potoku, skręcamy w prawo i po 10min. jesteśmy w schronisku nad Morskim Okiem. Po odpoczynku, asfaltową drogą dochodzimy do Polany Palenicy Białczańskiej.

Źródło: Maciej Pinkwart „Zakopane i okolice”

Mieczysław Tarczyński „Ceperski przewodnik po Tatrach”